Bæredygtige tryksager: Sådan undgår du at blive snydt

Alle vil være grønne.

Forbrugere kræver oftere og oftere bæredygtige produkter, og dermed er bæredygtighed blevet populært i alles markedsføring. 

Der opstår et problem, når virksomhederne markedsfører sig selv eller deres produkter som mere miljøvenlige og bæredygtige end de egentlig er. Det er dét, man kalder “greenwashing”, eller grønvask.

Hvordan undgår du at blive snydt af grønvask (greenwashing)?

Greenwashing kan være meget svært at gennemskue. Vil du virkelig gøre en forskel for jorden og samfundet med dine valg, så vær opmærksom på:

  • Visse farvepaletter og materialer kan give et indtryk af, at produktet er bæredygtigt/naturligt/økologisk, når det faktisk ikke er - lad dig ikke narre! Alle kan bruge genbrugspapir til deres emballage.

  • Generelle beskrivelser, for eksempel klimavenlig og miljøvenlig... uden yderligere bevis kan det være tomme ord.

  • Se efter dokumentation om eventuelle miljøpåstande, en virksomhed benytter sig af. Husk, at enkelte hensyn til miljø (f.eks. emballager fremstillet af genbrugsmaterialer), ikke gør hele produktet bæredygtigt.

  • Vælg miljømærker fra pålidelige, uafhængige organisationer, der gør en reel forskel. Alle kan udvikle og bruge deres eget bæredygtighedsmærke på deres produkter. Det betyder ikke, de er godkendte og faktuelle.

Vidste du…

✗ Virksomheder må ikke påstå, at deres produkter er bæredygtige, bare fordi deres virksomhed bærer miljømærker.

✗ Bæredygtige tryksager eller Bæredygtig tryksagsproduktion er ofte ikke andet end vildledende udsagn, der i de fleste tilfælde falder ind under grønvask-kategorien. 

✗ Det er ulovligt at fremkomme med miljømæssige påstande, som f.eks. at dine produkter er bæredygtige, uden at have den nødvendige dokumentation til at bevise dem.

Hvornår er et produkt bæredygtigt?

På trods af at de fleste af os forbinder ordet bæredygtigt med miljøvenligt, er der faktisk tre dimensioner af bæredygtighed:

  • Social bæredygtighed
  • Økonomisk bæredygtighed
  • Miljømæssig bæredygtighed

For at et produkt må kaldes bæredygtigt, skal alle tre dimensioner være taget i betragtning på en måde, der imødekommer de nuværende generationers behov uden at bringe fremtidige generationers evne til at opfylde deres behov i fare (Bruntland Comission Report, 1987).

Derfor findes der faktisk meget få varer, der kan betegnes som bæredygtige. Alene af den grund, bør du altid være kritisk, når du bliver mødt af denne type påstande.

(kilde: Tænk - Greenwashing)

Man må ikke kalde et produkt bæredygtigt, bare fordi det skader miljøet mindre end nogle af alternativerne.

Figur lånt af Spotlight Rapport 2021

Et eksempel på et troværdigt miljømærke: Svanemærket

Da vi hos Ecograf gruppen valgte at blive Svanemærket, vidste vi at både vores trykkeri og vores produkter skulle leve op til skrappe krav, der bl.a omfatter:

  • Brug af bæredygtigt produceret papir.
  • Brug af 100 % miljømærket eller kontrolleret trykmateriale og forbud mod PVC i svanemærkede tryksager.
  • Grænser for energiforbrug.
  • Miljø- og sundhedsegenskaber ved kemikalier, som bruges i produktionen af tryksager samt på eksterne bogbinderier. 
  • Grænser for brug af kemikalier, som indeholder VOC.
  • Dokumentation for at trykfarver, toner, lim og lakker ikke skaber problemer i forbindelse med afsværtning og recirkulering af tryksager.

(Kilde: Ecolabel)

Betyder det, at vores tryksager er bæredygtige? NEJ. Ikke endnu. Også på trods af, at vi har flere miljømærker.

Bidrager det til, at vi har en grønnere profil og mindre miljøbelastning end virksomheder, der ikke kvalificeres til Svanemærket? Helt sikkert.

Hvad kan du gøre?

Som miljøbevidste forbrugere, ønsker vi at træffe den rigtige beslutning. Vi gør vores bedste for at indhente information om de forskellige muligheder - og vi tror forståeligt nok på dét, vi læser. 

Hos Ecograf værdsætter vi gennemsigtighed i alt, hvad vi gør. På samme måde som vi kalder en spade for en spade, når vi rådgiver vores kunder, mener vi, at vores markedsføring skal være ærlig, entydig og i overensstemmelse med det danske markedsføringslov. Det er derfor, vi ikke bruger udtryk som bæredygtig tryksagsproduktion eller bæredygtige tryksager.

Vær kritisk, når du leder efter grønne produkter:

  • Vælg troværdige miljømærker, der omfatter hele produktets livscyklus. Og vær opmærksom: bare fordi det lyder som noget nyt (eller noget som kun ejes af nogle få) betyder det ikke, at det er relevant, eller bedre.

  • Stil spørgsmålstegn ved virksomhedernes miljøpåstande, hvis de ikke kan dokumenteres.

  • Husk at små skridt og enkelte hensyn til miljø ikke gør et produkt bæredygtigt i sin helhed.

envelopemagnifiercrosschevron-downplus-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram