Forbrugere kræver oftere og oftere bæredygtige produkter, og dermed er bæredygtighed blevet populært i alles markedsføring.
Der opstår et problem, når virksomhederne markedsfører sig selv eller deres produkter som mere miljøvenlige og bæredygtige end de egentlig er. Det er dét, man kalder “greenwashing”, eller grønvask.
Greenwashing kan være meget svært at gennemskue. Vil du virkelig gøre en forskel for jorden og samfundet med dine valg, så vær opmærksom på:
Vidste du…
✗ Virksomheder må ikke påstå, at deres produkter er bæredygtige, bare fordi deres virksomhed bærer miljømærker.
✗ Bæredygtige tryksager eller Bæredygtig tryksagsproduktion er ofte ikke andet end vildledende udsagn, der i de fleste tilfælde falder ind under grønvask-kategorien.
✗ Det er ulovligt at fremkomme med miljømæssige påstande, som f.eks. at dine produkter er bæredygtige, uden at have den nødvendige dokumentation til at bevise dem.
På trods af at de fleste af os forbinder ordet bæredygtigt med miljøvenligt, er der faktisk tre dimensioner af bæredygtighed:
For at et produkt må kaldes bæredygtigt, skal alle tre dimensioner være taget i betragtning på en måde, der imødekommer de nuværende generationers behov uden at bringe fremtidige generationers evne til at opfylde deres behov i fare (Bruntland Comission Report, 1987).
Derfor findes der faktisk meget få varer, der kan betegnes som bæredygtige. Alene af den grund, bør du altid være kritisk, når du bliver mødt af denne type påstande.
(kilde: Tænk - Greenwashing)
Da vi hos Ecograf gruppen valgte at blive Svanemærket, vidste vi at både vores trykkeri og vores produkter skulle leve op til skrappe krav, der bl.a omfatter:
(Kilde: Ecolabel)
Betyder det, at vores tryksager er bæredygtige? NEJ. Ikke endnu. Også på trods af, at vi har flere miljømærker.
Bidrager det til, at vi har en grønnere profil og mindre miljøbelastning end virksomheder, der ikke kvalificeres til Svanemærket? Helt sikkert.
Som miljøbevidste forbrugere, ønsker vi at træffe den rigtige beslutning. Vi gør vores bedste for at indhente information om de forskellige muligheder - og vi tror forståeligt nok på dét, vi læser.
Hos Ecograf værdsætter vi gennemsigtighed i alt, hvad vi gør. På samme måde som vi kalder en spade for en spade, når vi rådgiver vores kunder, mener vi, at vores markedsføring skal være ærlig, entydig og i overensstemmelse med den danske markedsføringslov. Det er derfor, vi ikke bruger udtryk som bæredygtig tryksagsproduktion eller bæredygtige tryksager.
Vær kritisk, når du leder efter grønne produkter:
Send os en mail via kontakt formular - vi vender tilbage hurtigst muligt.
Har du brug for hjælp her og nu, ring på tfl. 70 25 77 88