Bæredygtighed hos Ecograf

For os er bæredygtighed ikke en tom markedsføringsstrategi,
men et fælles ansvar.

Hvad er bæredygtighed egentligt?

Den bæredygtige udvikling beskrives helt konkret med tre dimensioner: social, miljømæssig og økonomisk bæredygtighed.

Disse tre dimensioner er alle vigtige, og skal ligestilles, for at en udvikling kan siges at være bæredygtig. Det er derfor vigtigt at forstå, at realisering af Verdensmålene bør bygge på en integration af de tre dimensioner for bæredygtighed. Desværre, er økonomiske mål ofte styrende uden at være balanceret i forhold til grønne og sociale hensyn, både i Danmark og globalt (SPOTLIGHT rapport, 2021).

Hvordan arbejder vi med bæredygtighed?

Bæredygtighed er en lang rejse. Den eneste måde at komme videre er et skridt ad gangen. Hos Ecograf arbejder vi på, at den bæredygtige udvikling bliver en del af både vores DNA og vores værditilbud på fire forskellige niveauer:

Forretningskoncept

Vi bestræber os på at gøre vores forretningsmodel mere cirkulær og blive et benchmark for virksomheder i den grafiske branche, der vil producere med hensyn til miljøet og samfundet.

Kunderelationer

Vi vil rådgive vores kunder om det mest miljøbevidste valg så vidt muligt, og vi deler vores viden og erfaringer med kunder og samarbejdspartnere.

Virksomhedsdrift

Vi arbejder løbende for at implementere tiltag, der reducerer vores produktions klimapåvirkning. Samtidig tilbyder vi et sikkert og stabilt arbejdsmiljø til alle medarbejdere uanset køn, etnicitet, religion, alder eller seksuelle orientering.

Organisation

Vi stiller krav til vores leverandører og sikrer os, at vores adfærd er på linje med både vores ambitioner og vores markedsføring.

Vi arbejder med SMART mål

Hos Ecograf er vores klimamål Specifikke, Målbare, Attraktive (dvs. relevante og i linje med vores strategi), Realistiske og Tidsafgrænsede. På den måde er vi alle klar over, hvad der skal opnås, samt i stand til at dokumentere, at målet er nået.

For at lykkes med vores ambitioner gør vi brug af tilbud til grønne forløb (for eksempel GCO - Grøn Cirkulær Omstilling) og ekstern rådgivning fra forskellige konsulenter. Desuden har vores in-house ekspert en ph.d.-grad i bioscience. Det gør, hun altid er på udkig efter relevante udviklingsområder samt organisationer, vi kan samarbejde med for at skabe positiv forandring.

Vi vælger relevante, officielle certificeringer

Det er vigtigt for os, at du, som kunde, kan træffe velinformerede beslutninger

I den forbindelse er troværdige certificeringer et fantastisk redskab, der kan spare dig rigtig mange timers forskning. Hos Ecograf vælger vi at arbejde med certificeringer kontrolleret af en tredjepartsorganisation, såsom en non-profit, regering eller brancheforening - tit i samarbejde med GRAKOMs eksperter. Det sikrer, at der ikke er en økonomisk interessekonflikt, der kan dæmpe certificeringens troværdighed.

Ligeledes er det vigtigt for os kun at vælge de certificeringer, der er relevante for vores branche og den danske kontekst - og ikke bare for markedsføringsskyld. Derfor finder du ikke Cradle-to-Cradle blandt vores mærker: Brugt papir skal til genanvendelse for at støtte en cirkulær model. At smide det til kompost er et spild af vigtige ressourcer, og derfor ikke særlig bæredygtigt. Jannick Schmidt, lektor hos Aalborg Universitet og ekspert i miljømærker siger: "Et miljømærke skal helst gøre en reel forskel, og det tror jeg ikke, Cradle to Cradle gør". 

Vi går op i nøjagtighed

Derfor vil vi f.eks. ikke sige, at vi producerer bæredygtige eller CO2-neutrale tryksager - dét er der stort set ingen, der gør. 

Vi kan dog kompensere for klimaaftrykket tilknyttet lige præcist din tryksag, hvis du gerne vil, og derved tilbyde en CO2-kompenseret tryksag. På den måde betaler du for at skabe en form for kunstig balance: du producerer CO2 her, og vælger at bidrage til et projekt, der reducerer udledninger eller fjerner CO2, ofte et andet sted i verden. 

Vil du vide mere, kan du med fordel læse vores artikler "Alt du skal vide om CO2-neutrale tryksager" eller "Bæredygtige tryksager: Sådan undgår du at blive snydt".

Vi vil gerne hjælpe dig

Hos Ecograf kunne jeg få noget sparring på, hvordan vi kunne gøre det - altså trykke bogen på en bæredygtig måde også” -  Xenia Duffy, adm. direktør og senior rådgiver hos Zeal.

At tage hensyn til miljøet behøver ikke at være kompliceret, eller koste en formue. Er du en miljøbevidst forbruger, så er vi klar til at hjælpe dig med rådgivning omkring f.eks. valg af format, papir og efterbehandlinger, der kan minimere miljøaftrykket af din tryksagsproduktion. Derudover kan du vælge at betale for at få din tryksag CO2-kompenseret

Vil du gerne signalere overfor dine kunder, at du tager hensyn til miljøet?
Så husk at vi miljømærker dine tryksager helt gratis

Svanemærke
FSC-mærke
✓ Trykt i Danmark 
ClimateCalc (kun ved beregning af tryksagens miljøaftrykket og CO2-kompensation)

Læs mere om samarbejdet mellem Zeal og Ecograf

Ecografs klimamålsætninger 2021 - 2025

10% reduktion
i usorteret affald

10% reduktion
i elforbrug

5% mindre
papirspild

10% forøgelse
i  antallet af 
miljømærkede ordre

5% reduktion af
indkøbt emballage

Fra idé til virkelighed

Vi beskæftiger os hver dag med at lave vores kunders idéer til ord, billeder og tryksager, der skaber værdi for dem selv og deres kunder. 

Det kommer derfor helt naturligt for os, at vores tanker og idéer omkring bæredygtighed også skal realiseres og implementeres. Uanset om vi taler om økonomisk, social, eller miljømæssig bæredygtighed, bygger vi vejen frem ved hjælp af de følgende elementer:

Dokumentation

Dokumentation

Vi bruger data til at sætte milepæle ift. forbrug og klimaaftryk, og selvfølgelig som støtte til vores dokumentation.
Vores certificeringer og mærker er din garanti for, at vi gør en reel og målbar indsats for den bæredygtige udvikling.

Kommunikation

Kommunikation

Greenwashing hindrer den bæredygtige udvikling. Vi vil derfor have at vores kommunikation er så specifik og gennemsigtig som muligt. Vil du træffe miljørigtige beslutninger, så hjælper vi dig gerne.
Transparens er vejen frem.

Partnerskaber

Partnerskaber

"Vil du gå hurtigt, så gå alene.
Vil du nå langt, så gå sammen med andre".
Bæredygtighed er en kompleks rejse, der kræver mere viden, end vi selv har. Derfor skaber vi samarbejder med eksperter, som både kan inspirere og rådgive os. 

envelopelicenseusersbubblemagnifiercrosschevron-downplus-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram