Hvorfor burde du investere i dine visitkort?

På den ene side er teknologi overalt, og derfor ser det ud til, at en stor del af forretningen foregår online. På den anden side længes mennesker stadig efter varige, ægte, personlige forbindelser.

Måske er du på en netværksarrangement. Måske har du lige holdt et møde med en potentiel ny kunde.
Sender du dine kontaktoplysninger digitalt?
En e-mail er praktisk, men også upersonligt.

Du vil nemmere opbygge et ægte, varigt forretningsforhold, hvis du indgår i ægte samtaler (du ved, den slags, hvor du faktisk får øjenkontakt med den anden person). I visse situationer kan du få gavn af at bruge et visitkort. 

Du kan nemt tilføje en QR-kode til kortet, der fører dem til din hjemmeside - det vigtigste dog er, at du giver dem det lille, håndgribelige stykke papir, så de kan huske dig. En e-mail kan let forsvinde i en overfyldte indbakke. Et visitkort, der tager fysisk plads i en punge eller en skuffe, vil på et eller andet tidspunkt dukke op igen.

Et visitkort er også et direkte marketingværktøj. Med det rigtige design, vil det med succes formidle dit brand og hjælpe potentielle kunder med at huske dig. Du kan også være kreativ og give dit visitkort en ekstra funktion som f.eks. et aftalekort eller en rabatkupon. Uanset om du er på konference, netværksmøde eller lufthavnslounge, kan et godt visitkort hjælpe dig med at blive bemærket og skabe værdifulde forretningsforbindelser.

Det er dog ikke ligegyldigt, hvad for et visitkort du bruger. Et billigt udseende eller dårligt designet visitkort vil med stor sandsynlighed ende i den nærmeste skraldespand. Og endnu værre, vil det også efterlade dine potentielle kunder med den forkerte indtryk af din virksomhed og dit brand.

ecograf visitkort med metalfolie

Hvordan laver man et godt og effektivt visitkort?

     1. Sikr dig for, at det kan læses

Vælg dine skrifttyper klogt, så de er on-brand og store nok til, at de let kan læses. Fancy og kreative skrifttyper er sjove, men ikke hvis de kommer i vejen for god kommunikation.

     2. Inkludér kun de vigtigste oplysninger

Der er nogle tilfælde, hvor mindre er mere: for meget information vil nemlig overvælde modtageren. Væk deres nysgerrighed og henvis dem dér, hvor de kan læse mere om dig.

     3. Få dine visitkort trykt af fagfolk

Gør-det-selv-visitkort giver ikke altid det bedste første indtryk. Det er billigere at selv printe dine egne kort derhjemme, men ikke hvis det betyder, at du mister kunder på grund af det.

     4. Brug en grafiker til design og/eller kvalitetssikring

Dette er især vigtigt, hvis du selv har designet kortet, da layoutet og formatet skal være korrekt for at trykprocessen kan lykkes

En række grafiske designplatforme tilbyder smukke og moderne skabeloner. Husk bare, at "smuk" og "moderne" ikke nødvendigvis afspejler din virksomhedsprofil eller kommunikerer dit brand med succes. Standardløsninger er heller ikke de bedste, hvis du gerne vil skille dig ud fra mængden.

     5. Vælg det rigtige papir, og overvej en særlig efterbehandling

Der findes et hav af muligheder, når det gælder valg af papir til dine visitkort. Forskellige bulk, farver og strukturer kan kombineres for at fremstille dit brand på et bestemt måde.

Papir med en struktureret eller metallisk overflade kan for eksempel tilføje kortet en ny dimension af luksus eller eksklusivitet, mens genbrugspapir vil bedst understøtte en grøn profil. Efterbehandlinger såsom prægning, metalfolie eller 3D lak kan hjælpe dit kort med at skille sig ud.

     6. Overvej at inkludere en call to action

Uden at skrive for meget (se punkt 2.), kan en effektiv call to action gøre dit kort mere mindeværdigt og hjælpe dig med at generere flere leads

Husk, at dit visitkort er det første indtryk, som potentielle kunder får af din virksomhed, dit brand og dig selv. I ord af den amerikanske skuespiller Will Rogers:

You never get a second chance to make a first impression.”

Eller på god gammel dansk: Du får aldrig en chance mere til at gøre et førstehåndsindtryk.

envelopemagnifiercrosschevron-downplus-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram