Får styr på farverne i din tryksag og undgå uønskede overraskelser

Har du oplevet at farverne i din tryksag ikke er, som du forventede? 

At de ikke matcher de farver, som du ser på din computerskærm?

Der kan være mange grunde til, at farverne i din tryksag ikke matcher dem, du ser på din skærm, og her vil vi prøve at give en hurtig gennemgang af de vigtigste elementer til farvestyring.

Forskellige farverum

Et farverum beskriver og specificerer farver ved hjælp af matematiske formler.  

Din skærm bruger farverummet RGB (Red, Green, Blue), der er opbygget af lys. Det giver levende og kraftige farver. Når der er fuld styrke på alle 3 farver, opnår man ren hvid.

I trykken bruger man et farverum, der hedder CMYK. Det består af primærfarverne blå (Cyan), rød (Magenta) og gul (Yellow) samt sort (Key black). CMYK er solide farver (pigmenter), så jo mere farve man påfører, jo mørkere bliver farverne. Dvs. at modsat RGB så får man ren hvid ved fravær af farve!
Arbejder man i RGB på skærmen, skal farverne konverteres til CMYK inden tryk. Hvis vi modtager filer i RGB konverterer vi til CMYK inden tryk. Dette er nødvendigt for at den digitale trykfil kan omsættes til en fysisk tryksag. Alle farver på en tryksag er nemlig sammensat af prikker (rasterpunkter) i de 4 CMYK-farver.

Da RGB og CMYK grundlæggende er to helt forskellige farverum og bruges af helt forskellige medier, kan man ikke forvente, at en specifik farve fremstår ens, når man sammenligner skærm og tryk.

Vil man have mest mulig føling med farvernes ændringer ved konvertering fra RGB til CMYK, skal man selv konvertere inden vi modtager trykfilen.

Af andre farverum, som kan være anvendelige, kan nævnes Pantone farver. Det er 14 basisfarver, der blandes til navngivne Pantone farver. For hver Pantone farve findes der en specifik CMYK-kode. Dermed konverterer man ikke helt i blinde fra Pantone til CMYK. Man skal dog være opmærksom på, at den angivne CMYK farve ikke én til én ligner Pantone farven og at flere Pantone farver slet ikke kan gengives i CMYK. Pantone farverne kan også bruges direkte i trykken, men det kan være en dyrere produktionsform, og man bruger ikke Pantone farver i digitaltryk.

Der findes også Web-sikre farver, der angives med en sekscifret kode. Det skal dog bemærkes at disse farverkoder er beregnet til skærm og derfor også skal konverteres til CMYK inden tryk. 

Kalibrering af skærmen

Indstillinger i skærmen (f.eks. lysstyrke og kontrast) har også betydning for gengivelsen af farverne. Ser du f.eks. på den samme farverige grafik på to forskellige skærme, der står lige ved siden af hinanden, vil farverne med stor sandsynlighed ikke fremstå helt ens fra skærm til skærm.

En skærm kan kalibreres (indstilles), så den viser farverne så korrekt som muligt i fht. den endelige tryksag, men det kræver, at man ved hvilken trykmaskine, der specifikt skal benyttes.

Og man skal huske, at farverne aldrig vil fremstå 100% ens, da skærm og tryk er to helt forskellige medier.

Farveprofiler

En farveprofil beskriver hvordan farverne i et billede skal vises f.eks. på en skærm, et kamera eller en printer. I den digitale fil lægges der information ind, der bestemmer hvordan farverne skal gengives på en bestemt enhed. En digital fil (ICC PROFIL) kan kun indeholde én farveprofil, så man skal vide hvilket medie, filen er specificeret til, hvis man ønsker at lægge en profil ind.

Der er mange forskellige farveprofiler både til skærm og til tryk. Til skærm er det f.eks. sRGB og Adobe RGB. Til tryk benytter vi oftest 2 forskellige profiler. Til overfladebehandlet papir (Coated papir – f.eks. Silk) bruger vi farveprofilen FOGRA39 og til papir uden overfladebehandling (Uncoated papir – f.eks. Offset) bruger vi farveprofilen FOGRA29.

Farveprofiler kan lægges ind ved billedbehandling, i layoutprogrammet og ved eksport til PDF.   

"Føler du dig usikker på hvilken farveprofil, du skal bruge,
kan du enten spørge os, eller helt undlade at lægge en profil ind.
Så forholder vi os til det, når vi sender trykfilen ud i produktionen."

Materialer

Ligegyldigt hvilken tryksag, du skal have produceret, så spiller dit valg af papirkvalitet en stor rolle for det endelige resultat. Dette gælder også farverne i din tryksag. Vælger du f.eks. at producere på et genbrugspapir, der ikke er helt hvidt, vil farverne på papiret komme til at se anderledes ud end dem, du ser på din skærm, fordi papirets farve påvirker det endelige resultat. 

Skal du bruge flere forskellige materialer til en kampagne, f.eks. A2-plakater, en folder med mange billeder og et postkort, hvorpå man skal kunne skrive noget, så er der ikke kun tale om 3 forskellige papirtyper, men også om 2 forskellige produktionsformer! Plakaten bliver trykt på papir beregnet til storformatproduktion, folderen vil blive trykt på coated papir, for bedste gengivelse af billeder, mens postkortet vil blive trykt på uncoated papir, så man kan skrive på det efterfølgende. Plakaten vil blive lavet i storformat, hæfterne og postkortet i digitaltryk. Det betyder, at der er mange variabler, der påvirker, hvordan farverne fremstår i de færdige tryksager.

Endelig er der også forskellige efterbehandlinger, der kan påvirke farverne. Vælger du f.eks. at få lagt en kachering (en tynd plastfilm) på, for at beskytte tryksagen mod ridser eller sprækker i farverne, så giver det også en lille variation i det endelige resultat.

Som en ekstra lille krølle på farvestyrings problematikken er det også værd at bemærke, at selve produktionen af tryksagen er påvirkelig af en række faktorer, der kan ændre på farverne. F.eks. hvilken trykmaskine der benyttes og hvor længe den har kørt!

Ja det er en jungle – men heldigvis har vi dygtige fagfolk i alle faser af produktionen, som ved hvad de skal kigge efter og hvilke knapper de skal skrue på!

Frygt ikke, der er hjælp at hente!

At kunne navigere blandt de mange farverum, farveprofiler, medier og produktionsformer er både et håndværk og en kunst, der kræver en del erfaring. Det er derfor vi anbefaler vores kunder, at de altid har en grafiker tilknyttet deres projekt. Vælger du at arbejde med Ecograf, har vi grafikere i vores hus, der kan hjælpe med layout og/eller rådgive ang. billedbehandling, farveprofiler, eksportindstillinger mm.

Derudover er det også en god idé at inddrage overvejelser om papirkvalitet allerede i starten af dit projekt, for så bliver det lettere at være mere kreativ i designfasen samt have styr på, hvordan et bestemt design vil se ud i tryksagen. Vores erfarne kunderådgivere hjælper dig gerne med at få styr på hvilken gramvægt, opacitet, farve, overfladebehandling mm. papiret skal have for at bedst kommunikere dit budskab og dit brand. 

Har du brug for, at farverne på din tryksag er meget præcise og f.eks. matcher en specifik Pantone-farve, så overvej at bestille et fysisk prøvetryk - det er faktisk den eneste måde, hvorpå man kan være 100% sikker på, at farverne matcher bedst muligt! 

envelopemagnifiercrosschevron-downplus-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram