Vil du skabe bedre markedsføringsmaterialer?

Der kommer mange slags markedsføringsmaterialer gennem vores hænder, i form af bl.a. plakater, flyers eller roll-ups. Nogle af dem modtager vi klargjort til tryk, men vi har også kunder, som vælger at samarbejde med os allerede fra udviklingen af konceptet.

I disse tilfælde er det vigtigt for os at gøre brug af både design- og kommunikationsværktøjer og -modeller til at skabe materialer, der både tiltrækker og  konverterer kunder.

Når indholdet er på plads skal der tages stilling til medier, materialer og evt. specielle effekter, der understøtter budskabet og formålet med tryksagen.

Hvad er det, der gør en reklame effektiv?

En effektiv reklame er  én, der får læsere til at gøre præcist, hvad annoncøren vil have, at de gør. F.eks. besøge deres hjemmeside, købe et bestemt produkt eller tage cykelhjelm på.

Fælles for  gode og virkningsfulde reklamer er, at de er:

  • Simple: et enkelt budskab med en stærk call-to-action virker bedst.
  • Attraktive: de fleste mennesker er visuelt-orienteret, dvs. at designet er vigtigt. 
  • Suggestive: Købsbeslutninger og generelt menneskers adfærd er i meget høj grad styret  af følelser og er ikke så rationelle, som vi gerne vil tro.
  • On-brand: Dvs. at alt fra farverne til fonten, stilen og tone-of-voice er i linje med virksomhedens personlighed og brand.
Mange gange er et billede mere end tusind ord værd. Vælger du dine billeder strategisk, så vil du kunne kommunikere dit budskab effektivt uden særlig meget tekst. 

Hvordan laver man en god reklame?

Det kan virke uoverskueligt at skulle designe en plakat eller en roll-up til at reklamere sit næste event eller produktlancering. Vil du lægge arbejdet i professionelle hænder, så er vi altid klar til at hjælpe og rådgive dig i forhold til f.eks. design og opsætning.

Er du mere til gør-det-selv, kan du med fordel bruge AIDA-modellen

AIDA-modellen er én af de mest populære kommunikationsmodeller, og er en forkortelse af Attention, Interest, Desire og Action.

Sådan bruger du AIDA-modellen

Uanset om din annonce skal være i mindre format, som f.eks.  en flyer eller et postkort, eller om der er tale om OOH-markedsføring, dvs. markedsføring, der rammer din modtager, mens de er ude af deres hjem (f.eks. et billboard eller en busreklame), kan du bruge modellen til at få styr på alle de vigtige elementer i dit materiale. 

Og husk at selvom modellen er opdelt i 4 faser, er det altid en god idé at skabe synergi blandt de mange grafiske elementer i de forskellige trin.

Opmærksomhed (Attention): Det handler om at skabe blikfang og få din kunde til at se din annonce. Det bedste er, hvis du også kan skabe brand genkendelse på samme tid. Brug for eksempel:

  • Et attraktivt design med billeder i høj opløsning. 
  • En fængende titel, der skaber nysgerrighed og giver folk lyst til at læse videre.

Interesse (Interest): Nu hvor du har fanget opmærksomheden, skal du fastholde den. Her er nysgerrighed også vigtigt, for formålet er, at få din kunde til at tænke “jeg vil gerne vide endnu mere”. 

Vores bedste råd: Undgå  lange lister med  produktspecifikationer eller alle dine mange ydelser.

Folk køber ikke produkter eller ydelser, de køber løsninger.

Et  tydeligt , simpelt og velskrevet budskab dit bedste værktøj.

‣ Lyst (Desire): De fleste af os kan godt lide at tænke, at vi er kloge og rationelle mennesker, og at beslutningerne, som vi tager, er objektive og baseret på fornuft og logik. Det er er de som regel ikke! . 

I virkeligheden er størstedelen af vores adfærd drevet af følelser og historiefortællinger (dem, vi læser, og dem, vi fortæller os selv). 

Derfor, hvis du vil påvirke din kundes købsadfærd og give dem lyst til at interagere , skal du også kommunikere til deres underbevidsthed  og spille på deres sanser og værdier. Det kan du gøre ved for eksempel at:

  • Vælge dine billeder og din farvepalette klogt og strategisk, så de fremkalder bestemte følelser.
  • Bruge sproget til at vække din læsers sanser og forestillingsevner.
  • Svane- eller FSC-mærke dine tryksager, for at appellere til kundernes værdier ift. bæredygtighed.

‣ Handling (Action): En konvertering kræver, at kunden ved, hvad de skal gøre, og derfor er et godt call-to-action et vigtigt element i din markedsføringsmateriale. 

Gør det simpelt og nemt for din kunde at tage det næste (ønskede) skridt.

Er du nået så langt, så har du en færdig annonce eller reklame. Skal den bruges digitalt, mangler du kun at vælge den rigtige leveringsplatform.

Vil du til gengæld gør brug af fordelene ved det trykte medie, kan du få rådgivning og inspiration fra én af vores specialister. Vi har eksperter, der kan guide dig igennem valget af trykmetode, papir og diverse efterbehandlinger, der kan tilføre værdi til din grafiske kommunikation.

Aida modelbeskrivelse

Er AIDA-modellen nok?

AIDA-modellen vil hjælpe dig med at optimere dit design og budskab i både trykt og digital markedsføring. Ikke desto mindre er de mest velfungerende markedsføringsmaterialer bygget på en solid forståelse af en virksomhedens kunder og deres købsadfærd

Kender du til dine kunders behov og ønsker, kan du målrette dine markedsføringsmaterialer til at dække dem. Ved du desuden, fra hvilken platform dine kunder normalt køber, kan du finde ud af, om du skal satse på Facebook Ads, SEO eller noget helt tredje.

envelopemagnifiercrosschevron-downplus-circle linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram